tisdag 8 juni 2010

I en skola full av datorer

Sedan drygt ett år tillbaka är jag lärare på en skola där alla har varsin egen dator. Vad innebär det egentligen, hjälper det elevernas lärande eller är det bara ett distraktionsmoment? Det är ofta dessa två frågor som jag får när någon för höra var jag arbetar. Jag skall vara ärlig och säga som det är, det är inte bara rosor och änglakörer bara för vi har väldigt mycket datorer och ett rasande snabbt internet. I bland har det varit rent smärtsamt för oss alla i denna förvandling som vår skola genomgott och genomgår. Men det är som det är med all utveckling och förändring ibland kommer man till ett stadie då man vänder sig om och tittar bakåt och jämför hur man hade det tidigare Det är då jag slås av att allt jobb som vi lagt ned tillsammans verkligen har lönat sig även om vi ibland tycker att vi inte kommit någon vart ibland.

Att försöka förklara på ett enkelt sätt hur datorerna har förändrat vår skola går inte, det måste upplevas. Då säger några, vi har jättemånga datasalar och datavagnar mm. Inte samma sak. Idag känns datasalar som om jag skulle vara tvungen att gå till stadsbiblioteket med min klass bara för att vi skall läsa en bok. Så för att flera skall få möjligheten till erfarenhet ifrån en 1 till 1 skola tänker jag driva frågan med min skolledning att vi sänder ut inbjudningar till alla lärare som vill prova att undervisa på en 1 till 1 skola. Jag tror att det är först när du har personlig erfarenhet som du kan ta ställning i frågan: är datorn ett pedagogiskt stöd eller distraktionsmoment.

Skulle du vilja undervisa på en 1 till 1 skola?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar