onsdag 8 september 2010

Höstens digitala 5-i-topp

Hösten är här och med den lusten att testa nya saker. Inspirerad av David Byrnes blogg Free Technology for Teachers, där han i ett inlägg listar 11 digitala saker för en lärare att testa, gjorde jag min egen, kortare, variant.

  • Elev-blogg
    Alla elever bloggar på temat Lärande. Första inlägget handlar om tankar och förväntningar inför skolåret, med bild(er) på favoritställen att plugga. Samla länkarna till elevernas bloggar i klassens aktivitet i Hjärntorget.

  • Dela bilder: Picasa webalbum och Flickr-konton
    Eleverna tar kanske höstbilder som inspiration till fritt skrivande. Bilderna kan de sedan lägga upp i ett
    webalbum, som hela klassen har tillgång till. Där samlar man sedan alla klassens gemensamma bilder under året och eleverna kan skicka länkar och bjuda in familj och vänner att titta på utvalda album.
    För att vara med och bidra till ett större gratis bildutbud på nätet och för att lära sig mer om upphovsrätt skapar eleverna egna konton på Flickr.com, där de lägger upp sina naturbilder under valfri Creative Common licens (se Skolverkets Guide för lärare).

  • Digital video
    När en grupp redovisar, filmar en annan. Filmteamet klipper ihop en förkortad version i MovieMaker eller iMovie. De1-2 minuter långa filmerna läggs upp på klassens YouTube-kanal. Eleverna länkar till dem i sin blogg och kommenterar redovisningen och den film de varit med att göra.

  • Twitter
    Elever och lärare bestämmer en fråga/några frågor att ta reda på mer om; situationen i Pakistan; temat Afrikansk litteratur på årets bokmässa; ipredlagen. Förutom mer traditionella källor till information följer elever och lärare personer/organisationer på Twitter under två veckor. Eleverna beskriver och utvärderar twittrandet i sin blogg.

  • Wiki
    Eleverna börjar en wiki om ett relativt litet, begränsat tema; Gnagare; Bröllop; The English language. De skriver in texter, lägger upp bilder och film, länkar till andra, anger källhänvisningar och skriver vidare på varandras inlägg. Det är lätt för lärarna att följa vem som gjort vad. Eleverna skriver parallellt om upphovsrätt och källkritik i sina bloggar.

Delar du och dina kollegor min höstlust? Har ni egna idéer om vad ni vill testa men behöver hjälp med att komma igång? Kontakta gärna DIGG-gruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar