torsdag 12 november 2009

Oväntad it fråga från oväntat håll...

Att arbeta med it i DIGG-gruppen är mycket roligt och stimulerande på många olika plan. Vi träffar olika människor och olika människotyper som vi på något sätt skall förhålla oss till och hjälpa med olika typer av it frågor. Men ibland kommer frågorna ifrån helt oväntade håll. I helgen var jag, sambon och dottern på väg ut i bilen för att åka till en av våra helgaktiviteter, familjegympa. När dottern 2,5 år gammal väl var fastspänd i bilstolen och vi var på väg ned för gatan där vi bor hör jag ifrån baksätet att allt inte står rätt till, dottern roppar med hög röst lyssna, lyssna. Efter en snabb titt i backspegeln ser jag att hon sitter och viftar och pekar på något papper. Jag stannar bilen och lutar mig bak för att se vad som pågår. Dottern är nu ännu mer exalterad ropar lyssna, lyssna. Nu ser jag vad hon har i handen, ett vykort ifrån farmor med Nalle Phu som kom förra veckan. Närmare bestämt sitter hon och pekar på frimärket på vykortet. Då säger dottern till mig –Pappa lyssna på musiken nu. Då börjar det sakta men säkert gå upp för den långsamt förstående pappan att hon tror att frimärket på vykortet fungerar på samma sätt som när hon vill lyssna på musik i pappas iphone eller dator. Där ligger musiken under små ikoner i exakt samma storlek som ett frimärke. Och i hennes värld som hon är född i där tittar man på tv via datorn, surfar via pappas ipod och tittar på Bamse via YouTube varför skulle det då inte gå att klicka på ett frimärke och det spelar upp lite musik. Som pedagog så tänkte jag hur ska jag nu kunna förklara detta för henne att det inte funkar så. Men där kom jag inte fram till något så det fick bli ett –Tyvärr älskling med det fungerar inte så med vykort. Visst är det tråkigt. Nej ibland är det inte helt enkelt att förklara det här med teknik och it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar